söndag 31 januari 2010

Acaiberry - Bluffmakeriet!


Igår fick se att en arbetskamrat på jobbet tog fram en burk kosttillskott jag kände igen, och när jag frågade var han köpt den så fick jag det svaret jag fruktade.. Därför kände jag att jag måste skriva om detta ämne omedelbart och försöka stoppa så många som möjligt attt inte begå samma misstag..

Acaiberry - Bluffmakeriet!

Viktminskning i all ära, människor letar ständigt efter genvägar till viktnedgång. Denna gång är det ett mirakel bär från Amazonas Acai palmträd, som ska vara ett bär med säregna egenskaper. Otvivelaktigen innehåller Acai bäret antioxidanter, men att de skulle inneha några viktminskande egenskaper finns det inga som helst bevis eller vetenskapliga studier på i skrivande stund.

Som en följd av Acai bär boomen så har många, mindre seriösa företag börjat marknadsföra och sälja sina egna piller, gjorda på Acaibär. En kvalificerad gissning är att alla företag och hemsidor ägs av samma personer, som inte har mycket till hjärta utan utnyttjar människors okunskap för deras egen vinning..

Hursomhelst så har hittils hittat två stora hemsidor, Aftonbladet och Thepiratebay, haft Acaiberry annonsörer. Utöver deras annonser som länkar direkt till beställning på hemsidor så använder de sig även av en uppsjö av fake-bloggar (som även de länkar till acaiberry..) för att sälja sina piller.

Människor lockas av de så kallade "trials". Utöver tull och fraktavgifter så erbjuds folk att prova på, för en ytterst lockande och liten summa pengar. Vad man inte vet när man beställer är att man även, omedvetet, tackar jag till månatlig prenumeration av samma produkt. För trials priset tackar många inte nej till, men tackar du inte nej till vidare prenumeration (vilket måste ske senast 15 dagar från det att du beställde din trial!) så kommer du att få en något saftigare faktura på 69 dollar (520kr)!! Så mycket hade det kostat mig, nu finns det som sagt ändlöst många olika sidor, så priset kan säkert variera. Att man binder sig till denna prenumeration är inget som framgår synbart,på sidan, utan detta står i det finstila i "Terms and Conditions"..

Sen är det inte så lätt att bara avsluta sin prenumeration heller. För det enda sättet är genom att ringa till deras support/växel i england! Där du får vänta i många minuter i telefonkö, för att till slut få prata med någon, har du otur så lägger personen i andra änden på direkt! Det tog mig fyra försök och fyra olika personer innan jag fick prata med någon som hjälpte mig att avsluta min trial!

Jag insåg fort att det var något skumt med det hela, och tog saken i egna händer. Det första jag gjorde dagen efter min egna beställning var att ringa min bank och be om ett nytt kort, sen ringde jag upp supporten så fort jag fått mina produkter och avbröt min prenumeration. Jag hade tur och hann inte få någon ytterliggare betalning. Med detta inlägg hoppas jag kunna varna alla andra att undvika att gå på samma bluff som jag en gång gjorde.

Utöver detta stora bluffmakerti, var extremt försiktigt när det gäller att ge ut dina kortuppgifter på internet! Kolla alltid upp om det finns pålitliga referenser, ser hemsidan seriös ut, går det att få kontakt med företaget på enkla sätt etc..

För mer ingående detaljer, exempel på fakebloggar etc. Hänvisar jag till BadGEARs blogg:

Acaibärs-Bluffen, så lurar de dig

Over an out, Tolfen.

19 kommentarer:

  1. Det som är kruxet, finns ju skit grejor överallt som företag försöker sälja . Så jäkla kasst! :(

    SvaraRadera
  2. Hej tack för ditt inägg, jag råkade ut för samma sak idag! Det första jag gjorde nu när jag insåg att det hela var fejk var att jag rinde min bank, Nordea och förklarade situationen för de. Jag beställde ett nytt kort, dvs ett kort med ett nytt kortnr och CVV nr.

    Därefter ska jag ringa de, "företaget" som säljer dessa saker, så fort grejerna kommer och avsluta själva prenumerationen.

    MEN det jag vill fråga dig om är ifall De kommer skicka nån form av räkning att man tex måste betala 99euro, eller kommer de försöka att dra pengarna direkt från kontot? Tack mvh Alex!

    SvaraRadera
  3. Det beror på om du hinner ringa och avbeställa innan din "Trial" period gått ut. Jag fick glatt vänta 10 dagar tills mina grejor kom, sedan ringde jag dag 11 direkt på morgonen och avbröt mitt abonnemang.

    Så länge du inte avbryter kommer det fortsättas att dras månadsvis..

    PS. Det tog mig fyra försök innan jag fick prata med någon som lyssnade på mig, och faktist gjorde vad jag bad om! 3 föregående personer som svarade lade blankt på.

    SvaraRadera
  4. Hej, jag skrev en bloggning om acaibärsbluffarna häromdagen, och hittade din bloggning igår, så jag länkade till din blogg.

    Kör hårt!

    SvaraRadera
  5. Hejsan! jag beställde det här via Markus hollywood blogg och känner verkligen ångest nu! men vid beställningen så vart jag upplyst om nå medlemsavgift på 99 (tidigare nämnt här) och dom hade sagt att man kunde avbryta det när som helst så jag skrev ett mejl direkt efter köpet. Jag avbröt medlemskapet... mitt svar var då.

    --------------------------------------------------------------------------
    Dear Jonas.... (efternamn)

    Thank you very much for contacting our Customer Support Team with your inquiry.

    You could keep the free trial of our product as stated in the Terms and condition when you placed the order. You will only be charged for the shipping and handling costs for the product that has been sent to you.

    We would like to confirm to you that your account has been canceled successfully as of today 2010-03-23. This cancellation implies future charges will not be made by our company and no product will be shipped to you anymore.

    If you have any additional questions or suggestions please do not hesitate to contact our Customer Support Team by answering this e-mail or by phone. for a complete list of our phone numbers click on the following link: www.cleansesupp.com.

    We hope you enjoy our product!

    Best regards,
    Ezekiel James
    Customer Support
    support@cleansesupp.com

    ----------------------------------------------------------------------

    Betyder det här då att jag lär väldigt snabbt innan lönen kommer in på kontot att spärra kortet och be om ett nytt?

    Och om man spärrar kortet och fixar ett nytt. Ny kodd och allting. Är det verkligen nödvändigt att ringa upp dom då? eftersom det är ett spärrat kort dom kommer försöka dra pengar ifrån.

    SvaraRadera
  6. Hej Jonas!

    Det verkar ju som om den sidan du köpte ifrån, tillskillnad från den sidan jag hamnade på, har en fungerande mail-support. Och som de skriver i mailet så verkar det ju som om de har avslutat ditt fortsatta medlemskap, utan fler framtida betalningar eller försändelser.

    Jag skulle kanske för säkerhetsskull ringa, och be dom bekräfta att det verkligen är avslutat (Du får promt uppge ordernummer/kundnummer!)

    Sen spärrade jag aldrig mitt kort, då jag han avbeställa min vidare prenumeration innan trialen var slut, och fick muntligt bekräftelse över telefon att så verkligen var fallet.

    För säkerhets skull, med tanke på att man hade gett dem sitt kreditkortsnummer, vilket de glädjeligen kunnat behålla för all framtid, så klippte jag itu mitt bankkort (Swedbank) och ringde Swedbank och bad om ett nytt. Tog en vecka sen hämtade jag glatt ut ett nytt kort, kostnadsfritt på mitt lokala bankkontor :)

    Har inte hört något, fått något mail, eller dragits några ytterliggare summor från mitt konto sedan jag ringde.

    Från den dagen är jag mycket mycket noggran med var jag lämnar ut mina kontaktuppgifter, och främst mina kontouppgifter..

    Lycka till, och kom ihåg att även den bästa gör misstag ibland, det är mänskligt att fela!

    Förbaskat synd bara att det finns folk därute som utnyttjar oss människor på detta sett,blir så förbannad..usch!

    SvaraRadera
  7. Hej Tolfen
    En annan fundering är ju kring bolagen som gladeligen hjälper bluffare - piratebay visar ju tydligt att de inte bara vill blåsa etabisemanget utan även vanliga privatpersoner - de visar med det tydligt att de bara är ute efter pengar för egen vinning - inga hjätepirater direkt. Samma sak gäller aftonbladet - de utger sig också för att jobba mot kapitalet och vara folkets vän....men visar ju tydligt att kapitalet är viktigare än vännerna genom att blåsa folk på detta vis.

    SvaraRadera
  8. Hej Tolfen!

    Har också åkt på den här skiten nu från markus hollywood workout! Så det får jag väl avbeställa nu.

    Min fråga är om du vet om produkten också är skit eller är den fullt duglig? Har förstått att man inte blir rippad på 4 v =P men jag menar om den går att förtära över huvud taget när man fått den??

    Tack/ Danne

    SvaraRadera
  9. Javisst! Det är helt SJUKT vart man hittar de där satans fake-bloggarna, reklam banners och jag vet inte vad! Grrr..

    Hmm.. Bra fråga, för i ärlighetens namn har jag ingen aning. Bären i sig innehåller ju mycket antioxidanter etc, men just dess fettförbrännande egenskaper finns det ju inga bevis eller vetenskapliga studier på.

    Jag gick ju på två trials, fick två LIKADANA burkar. Jag käka upp en, fick lite ont i magen i samband. Deffade ju inte då så jag kunde in för fem öre säga något mer än att.. jag fick ont i magen.

    Sen vet man ju inte hur RENT det är, om det är 100% acaibär eller om det utblandat?

    Hursomhelst har jag min 2:a burk som står och samlar damm nu.. tror jag inte ska äta upp dem..

    SvaraRadera
  10. Oj då, ja det lät ju inge vidare må jag säga, tack för hjälpen!

    / Danne

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Jag är så dum att jag beställde de idag :(:( jag har fått ångest nu... snälla kan någon hjälpa mig?

    Om jag spärrar bank kort nu, ska jag ändå ringa dem och avbryta prenummeration?

    Nu när de kommer på posten, ska jag hämta ut eller? :s

    SvaraRadera
  12. Ring och avbryt prenumerationen imorgon bitti, skippa trialen helt, för säkerhets skull.

    Skit i din försändelse du betalat för, se det som en oförutsedd utgift denna månad.

    Du behöver inte spärra kortet.

    Eller, så chansar du, väntar tills du får ditt paket-avi i brevlådan, och sedan ringer du direkt och avbryter vidare prenumeration.

    Men det är en risk jag inte skulle göra med dessa bedragare. Sen vet vi ju vad för skräp du får i burkarna heller..

    SvaraRadera
  13. Ring din bank imorrn och be om ett nytt bankkort, det är kostnadsfritt. Så får du ett nytt visa/mastercard inom en vecka, då kan de inte dra pengar oavsätt.

    Mvh Tolfen

    SvaraRadera
  14. Måste bara säga en sak....min pojk som e 16 år kunde till och med beställa och bli "lurad"...det kom på posten idag och massa pengar drog dom ifrån hans konto..som han jobbat ihop..känns för jäkligt.....detta e rent ut sagt för jävligt...går det inte och sätta dit dom här som gör så här...på NÅTT sätt...och när man ringer det svenska numret då går det inte att nås och tutar...?...finns det något annat man kan nå dessa på?..någon som vet...suck

    SvaraRadera
  15. På sidan din son beställde ifrån ska det finnas under "Terms and Conditions" ett nummer till deras utländska support, prova det.

    SvaraRadera
  16. Hej MR. Tolf! jag ringde idag och lyckades avbeställa både thermo cleanse och top grade acai som jag hade beställt. Frågan är bara om detta går att lita på. Jag hade bara fått kundnummer från thermo cleanse och inte från top grade acai, inte ens bekräftelsemail. Killen jag snackade med sa att det var samma och att allt nu var avbeställt. Vågar man lita på detta tro??

    Sjukt otrevlig var han dessutom. När jag bokstaverade mitt efternamn som kan va lite svårt att uppfatta muntligt skrek han: YOU DON'T HAVE TO SPELL IT!
    Komisk snubbe...

    Rock on!

    /danne

    SvaraRadera
  17. Tjena igen! Jag har lyckats avbeställa nu men undrar om det verkligen är fallet.Jag har bara fått en bokningsbekräftelse med ordernummer från thermo cleanse och inte från top grade acai som jag också beställde. Killen jag pratade med sa att det var samma nummer för båda och att bägge nu var avbeställda. Vågar man tro på detta nu tro?

    Over and out

    SvaraRadera
  18. Det var liknande historia för mig, olika märken och hemsidor för beställning, men i slutändan är det ett och samma företag som ligger bakom. Så ja, båda dina trials skall vara avbeställa nu.

    Sjäv hann jag beta av 3 personer innan jag till slut fick prata med en sjysst snubbe som faktist hjälpte mig, och som till och fråga vad det var för väder i Sverige haha :)

    SvaraRadera
  19. Haha ja där ser man! den här snubben va allt annat än trevlig men det verkar ju som att han fick jobbet gjort iaf :)

    Ha de!

    / danne

    SvaraRadera