söndag 31 januari 2010

Kosttillskott!

När jag ändå ägnat ett helt inlägg åt ett enda kosttillskott (som jag inte rekommenderar för användning!) så ämnar jag härmed ge min samlade syn och användade om just kosttillskott!

Jag har under mina fyra år som träningsintresserad alltid varit mycket noggrann när det handlar om kostillskott.För det första ska vi vara på det klara med att det är just vet det heter, tillskott till kosten. Det ska inte ersätta kosten utan kunna vara en del av den!

Vidare så kan jag med rent samvete säga att jag aldrig tagit någon form av opassande kosttillskott. Med opassande menar jag allt som kan räknas som doping/drogklassat, det har aldrig existerat som ett alternativ. Jag ser ingen som helst anledning att misshandla sin kropp med sånt skit, för att inte tala om alla bieffekter du kan lida av, resten av livet! Nej blod, svett och tårar skall bygga våra kroppar!

De kostillskott jag härmed listar upp har jag alla provat någon gång, de märka med * använder jag regelbundet:

Använt:

Prestationshöjande

*PrimaForce Beta Alanine (100% rent)
*Creatine Monohydrate (100% rent)
HMB
Fairing Raw
Creatine Complete Extreme
*Koffein

Återhämtning/Uppbyggnad

Whey-80
*Whey-100
Gainer Pro
L-Glutamin

Välmående/Välbefinnade/Hälsa

*Omega-3
*Vitlökspiller (100% vitlök extrakt)
*C-Vitamin (brustablett)

Godsaker

*Starbar, en nyttig vit-chocklad bar som smakar gott och inte kostar mer? Ja tack.

De jag inte märkt med * kan jag ur ekonomiskt och resultatsmässig synvinkel inte rekommendera, utifrån mina egna erfarenheter. Så därför får du själv avgöra huruvida du själv vill prova på/använda de kostillskotten!

Vare gäller de kostillskott jag håller mig till så ska jag gå igenom dem och förklara vad det gör, innehåller etc.

1. Beta Alanin, har en koppling till karnosin som är en sorts energibuffert i musklerna, vilket gör att du ökar i styrka/explosivitet och lider mindre av mjölksyra. Detta och nästa kostillskott är de två jag varmast rekommenderar, som jag helt klart märkt effekt av och som det finns flertalet vetenskapliga studier bakom som styrker deras postiva effekter och egenskaper.

2. Kreatin, påverkar vätskeansamlingar i muskelcellen och under huden, vilket ger extra "pump" i muskeln - något som kroppsbyggare uppskattar. Effekterna av kreatintillskott är alltså främst ökad explosivitet i musklerna, vilket ger fördelar vid just styrkelyft.

Varken Beta-Alanin eller Kreatin går att överdosera, skulle detta ske av misstag eller feldosering så rensar kroppen ut det via urinen.

3. Koffein, det behöver jag nog inte nämna vilka egenskaper det har :)

4. Whey-100, ett fullvärdigt protein som är något jag tar efter varje träningspass, inget mirakel över det utan det är något lättlagat, för att snabbt fylla på depåerna efter ett pass!

5. Omega-3, nyttiga fettsyror som har många goda egenskaper, behöver inte göra något större analys om dess effekter, det räcker med att jag säger google :)

6. Vitlökspiller, har svårt med konsistensen på hackar lök, ett utmärkt och billigt alternativ! Vi vet ju alla varför det är bra med vitlök eller hur? :)

7. C-Vitamin, får förmodligen i mig tillräckligt med c-vitamin genom kosten, men just de brustabletter som gymgrossiten säljer, smakar underbart! Man kan säga att de ersatt mitt läskdrickand, minst sagt.

8. Starbar, har sällan något godissug, men då det infaller kan en av dessa slinka ned, blåbärsmak smakar sjukt gott, och de är nyttiga, mums.

Blev ett längre inlägg än jag trodde, måste bättra mig på den biten..

Vad bloggen kommer innehålla framöver återstår att se, men ni kan med säkerthet se fram emot intressant läsning om:

Träningstips!
Maximera resultat från träning!
Slå hål på träningsmyter!
Diet/Kosttips
Bilder, ja!

Och mycket mycket mer.. återkommer när inspirationen flödar nästa gång!

Over an out, Tolfen.

2 kommentarer:

  1. tja! Skulle vara intressant o få reda på mer fakta. Hur ett träningspass ser ut, ditt schema.
    Sen även vilka vikter du plockar upp i tex bänk, marklyft och knäböj. Din vikt,längd och målsättning osv....
    Ser även att du tycker whey 100 e bättre än 80. Vilken skillnad har du märkt, på vilket sätt?
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Hej anonym! Många frågor som kräver många svar hehe, jag har lite finlir klar på mitt "Triforce" inlägg, ska fixa klart det först. Där kommer en del av dina svar att bifogas, sen har jag redan börjat klottra på ett inlägg om just mitt schema, träningsupplägg, vikter etc, det kommer nog upp, om inte ikväll, så senast imorgon!

    //Tolfen

    SvaraRadera