söndag 7 februari 2010

Motivationstips och veckosummering!


Jag har under mina år av träning, enbart vid ett fåtal tillfällen haft problem med min motivation. Om jag tänker bakåt i tiden så var det nog för ungefär ett och ett halv år sedan, som jag hade min största svacka. Då hade jag stannat upp i utveckling även om jag körde på som vanligt. Det var då jag kom att inse hur viktigt det är med rätt kost.

När jag insåg faktum och såg klart ändrade jag kostvanorna, ökande mängden mat, protein och antal mål om dagen. Efter en kort tid började det gå framåt igen och motivationsbristen var ett minne blått!

En annan bidragande orsak till upprätthållandet av regelbunden träning har kort och gott varit min grundläggande syn på det hela. Jag har sedan jag tog studenten för snart tre år sedan endast haft ett jobb som anställd, då jag jobbade på fritids på min gamla grundskola, Mikaeliskolan. Av den anledning så har jag alltid sett min träning som ett jobb.

Sköter du ditt "jobb" på gymmet får du betalt på så många sätt:

  • Allmänt mer ork om dagarna
  • Ökad koncentrationsförmåga
  • Lättare att somna, djupare sömn
  • Friskare kropp > bättre immunförsvar > mindre sjuk!
  • Träning frisätter endorfiner > du blir glad/gladare!
  • Större hunger efter ordentlig mat, mindre sötsug!

Listan är i stort sett ändlös! Du kommer möta motgångar och känna tvivel, när du känner motvationsbristen komma smygande så tänk framåt!

Sätt upp mål, och var bestämd! Känn efter vad din kropp mår bäst av, den vill röra på sig jag lovar! Din kropp längtar efter att få slita ut sig! Att disciplinera sig i något, vad det än gäller, få det önskvärda resultatet är så befriande! Lyckoruset är helt enkelt underbart! Det vet du lika väl som jag! Så sätt igång nu, kör hårt och väl! No pain no Gain! 

Vi avslutar dagens inlägg med en summering av den gångna veckan:

Måndag - Triceps + "Scapula" pass
Tisdag - Vilodag, två promenader á 45 min på jobbet.
Onsdag - Rygg pass
Torsdag - Ben pass
Fredag - Bröst + Biceps pass
Lördag - Vilodag, en promenad á 45 min + ~90 min dans på krogen!
Söndag - Axelpass + Korpen fotboll!

En ovanligt intenstiv vecka träningsmässigt, gått igenom hela kroppen under veckan och så årets första korpen match! Höll nollan tills mitten på andra halvlek, vi vann 3-1 :)

Nu blir det vilodag imorgon, sen jobbar jag från imorgon kl 21:00 fram tills på onsdag 14:00. Då blir det badminton på eftermiddagen med brorsan och föräldrarna. Sen får vi se hur resten av veckans träningsupplägg blir!

Snökramar till er kära läsare! //Tolfen

2 kommentarer:

  1. googlade på motivationstips och kom i kontakt med detta inlägg, förbaskat skön summering, fick tom. lust att jogga som jag tappade naturligt under vintern. tack så mycket!:D

    SvaraRadera
  2. Hej Sassa! Vad roligt att höra! Finns inget skönare än att dra på sig joggingskorna en varm sommardag (eller varför inte i spöregn?) och ge sig ut! Blir man svettig och varm så är det bara att ta ett dopp i havet, sen kuta vidare :)

    Lycka till med joggandet, endorfinerna kommer fort och lär motivera dig ännu mer!

    Mvh Tolfen

    SvaraRadera