onsdag 10 mars 2010

Bästa Dieten? Hälsosammaste vägen till viktminskning? Här har du alla svaren!



Vem vill inte gå ned i vikt? Jag tror jag talar för majoriteten av er läsare när jag säger att jag, som du, skulle behöva tappa några kilon.

Jag vill givetvis inte att just du ska känna dig träffad. Du kanske är helt nöjd med din kropp, vad vet jag.. Men om du gång på gång ställt dig framför den där spegeln och kännt att du inte är helt tillfreds med hur du ser ut, då kommer du finna mycket läsvärt i detta inlägg att ta till dig.

Till att börja med så har vi alla, uppenbarligen olika anledningar och motiv till viktnedgång.

Djungeln av olika dieter tänker jag inte slösa energi och tid på att gå igenom och jämföra. Utan jag kommer gå rakt på den mest effektiva, prisvärda och hälsosammaste dieten. Den diet vilket jag är ett levande bevis på att den funkar, som jag varmt kan rekommendera.

Sammanfattningsvis så går alla dieter ut på att man ska äta mindre mat än vad kroppen gör av med, det vill säga energi ut och energi in.

Vad jag kommit fram till, så är en LCHF diet den bästa dieten, Low carb high fat.

Förutom att du garanteras maximal fettförlust, så sköter du dieten rätt kan du som jag, även bibehålla 100% muskelmassa, tilloched med lägga på dig muskler!



I jämförelse med dieter såsom Cambridge och Modifast, som jag kallar minst sagt extrema, där du förvisso kommer tappa i vikt, förväntas du stå ut med enbart flytande föda.. Låter det mer lockande? Nej skulle inte tro det..

Vad är det då som gör en diet bestående av 50% fett till den bästa dieten? Hur kan man tappa upp till ett halvt kilo fett i veckan, om man äter fett? Jag ska förklara allt.




Om vi ska börja med vad vi alla äter i vanliga fall, en helt vanlig måltid. Låt oss säga att du äter en middag bestående av Spagetti+Köttfärsås. En synnerligen fin blandning av långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein och fett.

De efterföljande timmarna efter maten, kommer din kropp, som på vilken annan tid på dygnet kräva energi. Av maten du åt riktar sig kroppen naturligt åt sin primära energikälla som den föredrar, Kolhydraterna.

Om vi nu skulle utesluta pastan vid middagen, där den största mängden kolhydrater huserade, så kommer kroppen istället ta energi av det andra innehållet i maten, proteinet och fettet.

Riktigt så enkelt funkar det inte i praktiken, inte om du bara ändrar innehållet i en måltid.

Näe, för att få kroppen att helt och uteslutande ta energi från fett, så behöver kolhydraterna devlvis till helt uteslutas från kosten.

Det tar kroppen 3-5 dagar att ställa om sig till tillståndet "Ketos", från att man helt uteslutit kolhydrater, dvs då kroppen inte har något annat alternativ än att ta energi från istället fett och fettdepåerna i kroppen.

En diet kan för en del vara en sista väg ur en ohälsoam livstil, så varför skulle då jag, som tränat regelbundet i fyra år och skött kosten rimligen behöva dieta?

För att du ska få full föreståelse, börjar jag med att redogöra för två termer, som är vanligt förkommande framförallt inom bodybuildingsammanhang, Bulk och Deff.



Under en så kallad Bulkperiod, syftar man på en kost, där du äter mycket mat, mycket av allt, framförallt då protein men även kolhydrater och lagom mängd fett.
Viktigast av allt, äta mer mat än du gör av med, för att suggessivt öka i vikt, lägga på dig muskler.
Just kolhydraterna vill man inte utesluta här, då det är den bästa källan till energi och mättar bra. Vilket bidrar till den oundvikliga bieffekten av att öka i muskler, du lägger även på dig mer fettvikt.

Det går att öka i vikt, i ren muskelmassa utan att samtidigt lägga på sig fett.
Men det är en konstform som är mycket svår att lära sig, kräver mycket tid och disciplin. Vilket jag inte ens ska gå in på, då mina kunskaper i ärlighetens namn brister i hur man sköter en sådan felfri kost och träning..

Så.. när tex en bodybuilder känner att han/hon har lagt på sig tillräckligt med muskelmassa, övergår de från bulk till deff, för att skala bort fettet.  Då drar man ned på kolhydratera, ökar intaget av protein och fett, ökar cardion (konditionsträningen) för att tappa i fettprocent, och givetvis köra på med tung styrketräning därtill. 

I teorin så är det precis vad min nuvarande diet går ut på, förlora fett och bibehålla muskelmassa.

Jag själv satsar inte på en karriär inom bodybuilding, verkligen inte. Jag har genom åren tränat för att det främst är kul, jag mår bra av det, håller mig frisk och det har allt tillsammans resulterat i en kropp jag trivs med.

Jag har nu efter fyra års "byggande" nått ett mål. Mitt kroppsideal, en atletisk och funktionell kropp.

Det i sin tur leder oss in på varför jag valt att köra en diet, att deffa.
Iochmed min regelbundna träning så har jag även byggt upp en stor aptit, väldigt stor..

För att stanna upp min fortsatta kroppsliga tillväxt, men ändå fortsätta att träna som vanligt, så bestämde jag mig för att deffa en månad. Min magsäck kommer att krympa så pass att jag inte behöver äta som en häst längre för att bli mätt. Jag kommer efter en månads diet glatt kunna fortsätta med min träning och hålla kroppen i trim, utan att bli större.

JS-Dieten



I skrivande stund är det dag 15 på min diet, jag har tappat 3kg, -3cm omkrets på midjan och inte tappat något synbart eller märkbart i muskelmassa, kunnat kört lika hårt på gymmet som i vanliga fall!

Nyfikna på vad min diet bestått av? Jordnötsmör.

Du hörde rätt, jag har ätit jordnötsmör fem ggr om dagen i 15 dagar.

Varför Jordnötsmör av alla livsmedel? Jo, när man kollar på vad det innehåller, dess effekter, så är det en grund till en minst sagt perfekt LCHF diet:

Det innehåller mängder med mineraler, vitaminer, antioxidanter, proteiner, fibrer och nyttiga fetter. Jordnötter innehåller totalt, 49% fett, 6,8% mättat, 24,5% enkelomättat och 15,6% fleromättat fett.

De jordnötsmör som är "godkända", som inte innehåller något socker eller extra kolhydrater, utan endast jordnötter+salt, som går att köpa i affären är antingen:

Ekologiska Kung Markatta, köpte en burk och varför den just den här smakar dåligt vet jag inte, men jag rekommenderar inte detta märke.

Ekologiska Green Choice, Crunchy/Creamy, har jag uteslutande kört på, smakar himmel!

Till Jordnötsmöret dricker du rent proteinpulver, jag själv kör på detta Whey-100

Fördelarna med denna diet är följande, saxat från denna sida JS-Dieten > www.fitnessguru.se 

» Du är alltid mätt
» Du får äta jordnötssmör hela dagarna
» Du går ner i vikt och fettvikt extremt snabbt
» Du har en väldigt liten “överkompensationsinlagringseffekt” mot andra snabbdieter
» Du krymper magsäcken snabbt och efter dieten kommer du inte vilja äta lika mycket
» Du kan ha med dig all mat för hela dagen i en liten handväska
» Du behöver inte tömma plånboken för att påbörja någon ny “superdiet”

Utöver jordnötsmör äter du även Omega-3, Multi-vitamin och C-Vitamin.

Jag tappar drygt 0.5kg fett i veckan, och beräknas landa på -4kg (2kg rent fett) lättare efter avslutad diet på fyra veckor.

Utöver kosten så har jag givetvis fortsatt att träna tung styrketräning 3ggr i veckan, 45 minuters promenader varje dag. Högintensiv träning i form av löpning är inte att rekommendera, då det skulle bryta ned muskler.

Jag har kunnat sköta mitt jobb utan problem, har inte haft några problem med hunger, förutom de första dagarna då kroppen ställer om sig till Ketos.

Efter 14 dagar ska du även ha en ätardag, då du fyller på med kolhydrater och laddar om kroppen, här kommer du att kunna få njuta av vanlig mat under en hel dag! Följt av ätardagar var 7:e dag. På ätardagen skall du inte käka varken JS eller Proteinpulver, utan håll dig till vanlig mat. Kolhydratinlagrigen riktar sig främst till de som sportar eller styrketränar regelbundet och behöver fylla på muskelföråden. Mindre fysiskt aktiva behöver inte ladda mer än varannan, varje tredje vecka.

Du skall då framförallt äta minst 10g Kolhydrater per Kilo Kroppsvikt. Väger du 80kg så gäller det att få i dig 800g Kolhydrater, under 36 timmar.

När det gäller jordnötsmöret och proteinpulvret så beräknar du ditt intag efter följande tabell:

50 kg 150g JS, 90g protein

55 kg 165g JS, 99g protein

60 kg 180g JS, 108g protein

65 kg 195g JS, 117g protein

70 kg 210g JS, 126g protein

75 kg 225g JS, 135g protein

80 kg 240g JS, 144g protein

85 kg 255g JS, 153g protein

90 kg 270g JS, 162g protein

Det är alltså uträknat på 1.8g Proteinpulver / Kilo Kroppsvikt, och 3.0g Jordnötsmör / Kilo Kroppsvikt.

Fördelat på 5 mål om dagen á 3 timmars mellanrum. Det går att mixtra med antalet mål, tidpunkt, förändring förnöjer så det skadar inte att variera, tvärtom.

För de mer vältränade, som jag, kan proteinintaget ökas till 2.0 - 2.5g för att bevara maximalt med muskelmassa. Jag själv har kört på 2.5g.

Med tanke på att jag just käkar mer protein än vad tabellen visar så är min viktnedgång per vecka inte maximal, utan optimal för mig. Min viktnedgång är som nämnd ovan lite drygt 0.5kg rent fett i veckan, snabbare viktförlust med mindre intag av protein, skulle även resultera i muskelförlust.

Såvida du inte är nötallergiker eller av andra skäl inte kan äta jordnötsmör, så är den här dieten just en LCHF diet. Viktförlust med lågt kolhydratintag och högre fettintag.

Undrar du något mer om just denna diet så är det bara att fråga på, jag skall svara så gott jag kan :)

För mer information och detaljerad vägledning hänvisar jag till www.fitnessguru.se

23 kommentarer:

  1. Fan va possitivt överraskad jag blev när du skrev att du kommit fram till att LCHF "dieten" va en bästa! Jag förväntade mig att du skulle skriva någonting med tallriksmodellen som man har fått höra om hela livet. Jag kör in på LCHF men många nära till mig gör det och förespråkar det verkligen, och det jag har läst om den än så länge är bara positivt :) Nåt som är helt sjukt och som borde vara världskänt är att cancerceller inte kan överleva på socker, en fransk forskare fick nobelpriset för denna upptäckt, man kan ju undra om det är media som tystat ned det för att vi ska fortsätta konsumera kolhydrater?

    Jag förstår dock inte din jordnötsmör diet?

    SvaraRadera
  2. Det där var ju faktist något som även undgått mig! Nobelpris huh? Det måste jag gräva i :)

    Kan förstå om det inte gick att förstå, jag hade glömt det helt att skriva om intaget!

    Nu ska jag nog ha fått med alltihop, fler frågor? :)

    SvaraRadera
  3. Tjenare,

    Uträkningen av proteinpulverintaget per dag, är det med motsvarande Whey-100 eller Whey-80?

    Bra läsning.

    SvaraRadera
  4. Det är då Whey-100, Body Science (som det är länkat till)

    Någon frågade tidigare vad för skillnad det är mellan Whey-80 och Whey-100, och innehållsmässigt är skillnaden inte stor.

    Whey-100 har några procent högre proteinhalt, och andelen kolhydrater/fett är aningen lägre.

    I det långa loppet tvivlar jag på att det gör någon märkbar skillnad i resultat på vågen eller vikterna.

    Jag har själv kört på Whey-80 under i stort sett hela min träningskarriär. Alltid en shake efter varje träningspass, och eventuellt någon gång till under dagen om något mål saknat tillräckligt med protein.

    Har väl sedan drygt ett år tillbaka övergått till Whey-100. Främsta anledningen var att jag insåg att Gymgrossisten, som jag genom åren köpt de flesta kosttillskott ifrån är generellt sett dyra! När jag började jämföra med andra sidor så tog www.mmsports.se hem priset, framförallt då man kan göra storköp av tex just Whey-100, som då landar på ~350kr för en hink på 3kg.

    Mer prisvärt, aningens "renare" protein och smakmässigt..tja ingen större skillnad. Jo, jag har även nu choklad whey-100, som smakar som Oboy! Det varvar jag med Vanilj.

    Kul att du gillar läsningen, undrar du något mer så är det bara att fråga så ska jag göra mitt bästa med att svara :)

    SvaraRadera
  5. Kul inlägg :) LCHF-dieten är riktigt bra, jag kör också på det & blir kul när den slår riktigt hårt, livsmedelsindustrin kommer ju få panik. Hade gott :)

    SvaraRadera
  6. Kanske ska länka till mig om du skriver om min diet?

    www.fitnessguru.se

    SvaraRadera
  7. Lämnade mycket riktigt en länk till din sida! Den finns precis ovanför fördelarna med dieten :)

    Möjligtvis står det "JS-Dieten" och inte just din hemsidas adress, det åtgärdar jag dock nu i skrivande stund!

    SvaraRadera
  8. Hej igen,
    Att använda lättmjölk till proteinpulvret är okej hoppas jag. Ser att lättmjölk innehåller ca 5g kolhydrater / 100ml, och det blir ju nästan en liter per dag om man uteslutande använder det i proteindrycken. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  9. Hej igen Teo!

    Det är okej att använda Lättmjölk, ja. Men helst skulle jag rekommendera att du behöll åtminstone en shake, blandad med vatten.

    Mjölk är mycket nyttigt, men det innehåller också rikliga mängder Kalcium. Något som kroppen behöver, men för mycket av det goda är aldrig bra.

    Det rekommenderade dagliga intaget ligger på 800mg, en liter mjölk innehåller 1200mg.

    Sambanden mellan för stora intag av kalcium och prostatacancer är ännu inte helt klarlagt, men forskning pekar på att risken ökar..

    Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine i USA har satt en övre tolererbar gräns vid 2500 mg per dag, då snackar vi över 2 liter per dag..

    Kanske en kompromiss på 3 shakes gjorda på mjölk och 2 på vatten kan funka för dig?

    Jag har själv aldrig kört på mjölk, provat någon gång bara.. Det tog mig några månader att helt vänja mig vid smak/konsistens gjort på vatten när jag själv började bruka proteinpulver.

    Efter det har jag glatt kört på med vatten!

    Ett glas mjölk rekommenderas ju om dagen, och det får jag i vanliga fall i mig tillsammans med gröten på mornarna :)

    SvaraRadera
  10. Hmm.. jag måste faktist ta och ta tillbaka, till viss del, vad jag sa.

    När jag räknade på det så kommer du överstiga mängden kolhydrater per dag om du blandar mer än EN shake gjord på mjölk.

    Generellt sett för de flesta så ska kolhydratintaget per dag inte överstiga 30-40gram, för att inte rubba Ketos.

    Jordnötsmöret plus proteinpulvret landar ungefär där redan, så frågan är om du kanske max får nöjda dig med en shake gjord på mjölk..

    På pappret ser det iallafall ut så, men det är bara att prova sig fram :)

    Om du fråga mig, så vänj dig helt att ta shaksen med endast vatten. Så kan du unna dig upp till en liter mjölk på ätardagarna!

    Då behöver du inte oroa dig överhuvudaget :)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Lite OT, men.. har du en manbag?

    SvaraRadera
  12. Haha! Det var ju minst sagt en långsökt fråga men jag du har säkert dina skäl :)

    Om det är Manbag som i väska du syftar på , så nej. Jag har en liten ryggväska i läder jag brukar använda till och från, framförallt när jag har med mig mat (js, shakes) och inte är hemma under en längre tid..

    Annars använder till 90% min träningsväska, från gymgrossisten.

    Skulle förmodligen inte ha något emot en sådan väska, kan säkert komma till nytta någon gång, skaffar jag en laptop i framtiden är mycket möjligt att jag skaffar en sådan väska till :)

    SvaraRadera
  13. haha, tack för svaret. Jag har sett för mycket på "The Hangover" och tänkte direkt på manbag när jag läste "» Du kan ha med dig all mat för hela dagen i en liten handväska" :)

    SvaraRadera
  14. Jag är nyfiken, jag måste få tugga!!!! har provat att vlcd, men tuggbehovet tog över inte hungern.
    Hur går det med denna dieten och inte tugga?

    SvaraRadera
  15. Det går hur bra som helst! Utöver proteindrinkarna så är ju jordnötsmöret, Creamy, är ju förvisso inte helt fast föda, utan halv-fast, småflytande.

    Men det tillgodoser full tillräckligt "tuggbehovet" som du nämner och som jag själv skulle sakna om det var en diet baserad enbart på flytande föda.

    Sedan varvar jag med Crunchy emellanåt, som även har bitar av jordnötter i sig.

    Utöver det så kan jag vissa kvällar ta ett halvt huvud isbergssallad, gärna då i samband med c-vitamin + isvatten (förövrigt min ersättare till läsk sedan år tillbaka!) och lyxa till det med! Det innehåller ju i stort sett bara vatten så det är ju minst sagt försumbart :)

    På mitt jobb har jag en arbetskamrat som har gått på Modifast diet i flera månader nu, han har tappat över 60kg (väger fortfarande tresiffrigt..). Och han dricker ju ENBART olika drinkar, 100% flytande. Han har kämpat mycket med sitt behov att äta fast föda och lidigt avsevärt. För att stå ut så tröstar han sig bl.a med rökning..

    Kort och gott, första veckan var den här ensidiga dieten för mig nytt och intressant, andra veckan var som värst. Då var jag frestad av mycket lagad mat och fick kämpa extra för att hitta starkare självdisciplin. Då framförallt eftersom jag inte hade min ätardag förräns efter 14 dagar..

    Men sedan, vecka tre och frammåt så har det gått hur bra som helst! Med ätardag var 7:e dag, varje fredag. Klart man kan bli frestad av mat ibland, men det bästa att göra då är att äta sitt eget mål, vilket går på 5 minuter om man så vill. Och när man är mätt, även på ett JS+Protshake mål, så är man inte frestad av något längre!

    Med allt detta sagt, så kan jag varmt rekommendera denna diet! För mig, nu snart inne på vecka 6 av 8, så går allt på rutin och resultatsmässigt helt enligt förväntningarna!

    Mvh Tolfen

    SvaraRadera
  16. Hejsan!
    Från vilken kroppsvikt räknar man ut sitt behov av js och proteinpulver, är det fettfri kroppsvikt?
    Mvh Alex

    SvaraRadera
  17. Jag har en fråga, varför i helvete äter du Whey 100 som är ett snabbt vasselprotein och väljer inte istället ett mer långsamt protein av kessin. Visst Whey direkt efter träning är bra men inte som nattprotein eller annat tillfälle.
    Sedan hur kommer dina vitamin och mineralvärden vara av denna dieten? Med tanke på att du inte kommer få dig så mycket magnesium eller andra vitaminer mer än c vitaminer och multivitamin men det kommer inte täcka allt behov.

    SvaraRadera
  18. Det är helt okej att du ifrågasätter vad jag skriver, men svära behöver du inte göra och framförallt inte i blindo av okunskap.

    Det stämmer att vassleprotein är ett "snabbt" protein, men du har nog fått en skev syn av vad definitionen "snabbt" står för i detta sammanhang.

    Snabba kolhydrater som socker, är dåligt. Långsamma kolhydrater är mycket nyttigare tex.

    När det gäller snabbt protein, som vassleprotein, så står det för att det är en utmärkt proteinkälla med mycket högt biologiskt värde och framförallt för att det är lätt för kroppen att tillgodose sig.

    Forskning visar ju även att vassleprotein är överlägset andra proteinkällor för att stoppa tex svältmekanismer och muskelnedbrytning.

    Om vi skulle jämföra vassle och kasein kan vi säga såhär, att även i vila stimulerar vassle nybildningen av muskelprotein. Det gör inte kasein. Kasein minskar däremot nedbrytningen av muskelprotein i vila. Det gör inte vassle. Vassle är fettförbrännande; kasein är lipogent (fettinlagrande) i djurförsök i jämförelse.

    Vassle är snabbt protein, men som en del av en komplett måltid tas vassle upp långsammare och ger än bättre proteinbalans över tid än vassle enbart, om än inte lika bra som kasein. Vassle ensamt är för snabbt för att anabolism skall kunna upprätthållas.

    Det är endast efter träning som jag tar ensamt en post-workout drink enbart bestående av Vassle. Men jag äter ordentligt med mat inom en timme efteråt. I övrigt kompletterar jag måltider som saknar tillräckligt med protein med whey-100.

    Nattprotein är inget jag tar, jag äter istället ordentligt med mat under dagen. Kasein som nattprotein är inget som uträttar mirakel som en del tror..

    Mina vitamin och mineralvärlden är helt i sin ordning. Innan du drar förutfattade slutsatser om multivitamin kanske du ska kolla på dess innehåll?

    http://www.netnutri.com/graphics/Optimen180.jpg

    Som du ser innehåller de ALLA nödvändiga spårämnen, vitaminer och mineraler som kroppen behöver.

    Några fler frågor?

    Mvh Tolfen

    SvaraRadera
  19. Om man nu råkar vara rätt så allergisk (läs väldigt) mot jordnötter då?

    Finns det nåt alternativ?

    SvaraRadera
  20. Hmm.. jadu, problemet är att just denna dieten är uppbyggd på just jordnötssmöret. Det är ett sådan komplett fett med mycket som din kropp behöver, det finns inte direkt något annat livsmedel som man så enkelt bara kan ersätta det med..

    Är man nötallergiker så kan jag inte rekommendera "denna" diet. Utan då rekommenderar jag helt enkelt en diet med samma utgångspunkt, LCHF. Lågt intag av kolhydrater, störra mängder fett och mycket protein!

    Lycka till :)

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Jag håller just på med denna diet, och tänkte bara kolla så jag räkat rätt. Jag kör med whey 80, och jag ska ha i mig 99g protein per dag. Men då ska man alltså inte räkna 99g pulver, utan 99 g protein? Jag gjorde på detta sätt:
    100g whey80 = 80g protein. 100/80=1,25. Alltså väger ett g protein 1,25g. Så då tog jag 1,25*99 = 123,75. Då ska jag alltså ta 123,75 g proteinpulver om dagen?
    Hoppas de inte blev för rörigt!
    MVH Sofia Lövgren

    SvaraRadera
  22. Hej Sofia! Näe riktigt så kan man nog inte väga, eftersom proteinpulvet innehåller mycket mer än bara protein (som din kropp drar nytta av och behöver)

    Whey-80 och Whey-100 som exempel är trots allt kompletta proteintillskott som de är. Whey-100, det renaste proteinet du kan få tag på, är ju inte 100% protein det heller.

    Så räkna rätt av på mängden proteinpulver, det är så du ska göra :)

    SvaraRadera