måndag 22 mars 2010

Självdisciplin!



En dag i januari 2006 så kände jag en lustig känsla, en magkänsla jag aldrig hade känt förut. Det var första gången jag satte min fot på ett gym, nånsin.

Under mina ungdomsår provade jag på alla olika lag sporter, men pga drömmen om att stå som målvakt på plan, vilket inte är det första som sker när man entrar som helt ny i ett lag.. så kom jag aldrig att stanna någon längre tid i varken något lag eller någon lagsport..

Det var för fyra år sedan, när jag fyllde sjutton, som min käre mor bestämde sig för att köpa ett klippkort på gymmet. I ett förhoppningsfullt försök att hjälpa mig komma in i någon sport och kunna få utlopp för all den energin jag, såsom alla andra besitter. Jag kände jag mig trots allt väldigt osäker till mods och förvånad över ett klippkort, på ett gym?

Dagen efter, min första dagen på gymmet, fram till idag, har varit en underbar resa.. Och tveklöst är det ett faktum, att den presenten kommer jag för evigt vara högst tacksam för, tack mamma!

Jag har vid tidigare inlägg berättat om hur träningen har format mig som person genom åren, det här med viljan och motivationen att träna. Det är känslor som bara växt, minst sagt för varje, enskilt, pass!



Att när man sköter treenigheten (Se tidigare inlägg!) se sin kropp formas av tiden man lägger på något man älskar, det är något som jag kallar välmående.

Den så välnämnda klyshan "Om kroppen mår bra, mår även sinnet och själen bra!" kan jag säga är lika sann som den är omtalad. Det finns inga undantag, ingen som inte skulle må bättre av att träna, äta sunt och sova tillräckligt!

När resultaten från träningen uppenbarar sig så blir man automatiskt mer medveten. Man börjar se över vad man äter, sina vanor, dåliga som bra. Man ska aldrig vara rädd för att ändra på vanor. Även om trygghet är något som vi av naturen föredrar framför det okända, förändring, så behövs bara en liten liten gnista av hopp, för att finna viljan att börja vandra stigen som leder i rätt riktning!

När man får rutin på en sundare livstil, uppenbarar sig även sina dåliga vanor alltmer. Nikotin och Alkohol är två mycket vanliga, som har markant inverkan på våra kroppar och hälsa.

Jag varken röker eller snusar. Endast vid enstaka tillfällen unnar jag mig godsaker, sötsaker, allt från lösviktsgodis, glass till chips. Läsk dricker jag överhuvudtaget inte heller för den delen. Eller jo, en redbull-vodka, utan vodka brukar jag ju ta på krogen, haha! Men det är så långt jag sträcker mig! :)

Dricker alkohol gör jag emellanåt, men på senare tid då max 2-3 öl.

Jag har feströkt till och från, men även den lilla och sällan förekommande ovanan har jag helt lämnat bakom mig.

Hur kan jag då vara så självdisciplinerad när det gäller alla former av lockelser?

Det är mycket enkelt, alla dåliga vanor reflekteras direkt på träningen och mitt allmänna välmående!

En cigarett till exempel, förtärs på lördagkvällen. Dagen därpå känner jag på löpbandet hur konditionen inte är på topp, jag kanske känner av mjölksyran/tröttheten en minut tidigare än i vanliga fall, är inte det lite skrämmande så säg?


En överdriven konsumtion av alkoholhaltiga drycker märks något kopiöst på träningen, för att inte tala om dagen efter, bakfylla har vi väl alla känt av? En hel dag går bort..

Kollar man på vad en stor-stark på krogen faktist innehåller, så blir man ju minst sagt ännu mer avskräckt, runt 200 kalorier, det motsvarar en hel jävla tårtbit!




När jag lever mina dagar, mitt liv, i symbios med treenigheten, då mår jag som i skrivande stund, allra bäst! Tar jag hand om min treenighet, kan jag även utan komplikationer och hinder även ta hand om och värna om min familj, mina vänner och arbete. 

Veden på min eld, drivkraften till att leva, jag har funnit mitt sätt! Mitt självdisciplin är orubblig! Jag kan för att jag vill!

Så.. käre läsare, våga ta steget! Våga stå ut! Våga bryta normer! Våga göra precis vad du tycker, vill och bry dig inte om vad andra säger! Det är du, och ingen annan, som bestämmer över ditt liv och din kropp! 

Kramar eran Kristoffer.

- The sky is your only limit!


Ps. I nästa inlägg kommer jag utifråna mina egna erfarenheter, synpunkter, avhandla de psykologiska och fysiologiska aspekterna av dietande!

3 kommentarer:

  1. Mkt välskrivet. En dag ska jag ha samma diciplin! Men snuset behåller jag. Det är för gott och intehälsofarligt :)

    SvaraRadera
  2. Det låter bra det! Snus är förvisso i jämförelse med rökning, inte lika cancerframkallande, vilket gör det mindre hälsosamt att snusa än att röka.

    Men för den delen finns det fortfarande hälsorisker med snusning!

    Snusare löper 67% högre risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln.

    Storsnusare löper 60 procent större risk att drabbas av fetma och förhöjda blodfetter.

    Snusande män löper större risk att drabbas av blodpropp i hjärnan än icke-snusande män.

    Snus fräter på tandköttet och kan ge missfärgade tänder.

    Sen är snusande uppenbarligen enormt beroendeframkallande och det är ju inte gratis?

    SvaraRadera
  3. Rad 2 *hälsosammare i jämförelse med rökning.

    SvaraRadera