onsdag 17 februari 2010

Styrketräning + Tjejer = Sant?



Mycket jobb och träning på sistone, haft många idéer men inte allt för mycket tid till bloggskrivandet. Nu är man dock ledig ett par dagar från åtminstone jobb, nästa jobbpass är först på måndag så nu har jag gott om tid att ge er läsare lite uppdateringar och mer härlig träningsrelaterad information!

Vad har hänt sedan senaste inlägget den 7:e februari? Mycket tid har gått åt till framförallt jobb, träning, vänner och festande.  Ja ni hörde rätt, förra helgen blev det utgång, både fredag OCH lördag! Och för ovanlighetens skull blev fredagkvällen upplevd i onyktert tillstånd. Det var länge sen sist och det var helt okej. Men jag hade minst lika kul på lördagen så man får sig alltid en tankeställare, varför? Jag som ständigt argumenterar emot just alkohol, och det enda vettiga svaret jag kan ge er är att just Öl, är förbaskat gott. Någon gång ibland så får man unna sig även det, i måttliga mängder.

Var lite orolig där på lördagkvällen att jag skulle som en följd av två sena nätter, bli sjuk. Men denna gång klarade jag mig.

Trots allt jobb så har jag ändock hunnit med att köra igenom hela kroppen senaste veckorna, vilket som alltid är mitt mål under veckans fyra pass.

Nu i skrivande stund sitter jag och smånjuter av en hel dag utan vare sig träningen eller andra åtaganden, främst pga känningar i halsen som gjort att träning uteblivit idag. Körde ett hårt benpass igår som tog ut sin rätt och igårkväll började smått känna av halsen.. Moffade vitlök, ingefära te och en god natts sömn verkar ha gjort sin nytta dock. Varken sämre eller bättre idag, får se hur det känns imorrn! För då kommer rastlösheten infinna sig till fullo och jag kommer ha svårt att inte stoppa mig själv att ta mig in till stan och bränna av ett pass!

Nog om mig, nu till vad dagens inlägg främst ska handla om, Styrketräning för tjejer!

Styrketräning för tjejer!





Till att börja med så är Styrketräning i allmänhet något som alla har nytta av! Det finns ingen åldergräns för att börja eller sluta, senaste forskningen visar att tung och intensiv styrketräning av hela kroppen är något som gangnar alla, så även tjejer!

Nu ska vi rikta på fokus på just tjejer, av den enkla anledningen att majoriteten av dem tränar fel, okej inte helt fel men långt ifrån optimalt!

Strävan efter den perfekt kroppen, den slimmade, fitness kroppen är det många som suktar efter. Tyvärr är den mest vedertagna myten om att styrketräning, tung och intensiv sådan, är fel väg till en slimmad kropp, den myten som främst hindrar tjejer från att nå sina mål.

Jag ser det varje dag på gymmet, tjejer som överdriver cardion (konditionsträningen) och varvar med hundratals repitioner med obefintliga vikter, i tron om att de ska nå sin drömkropp.

För tjejer som vill gå ned i storlekarna handlar det absolut inte om svält eller att träna flera timmar per dag och absolut inte lätta vikter!

Tung styrketräning, lagom kardio och en balanserad diet* kommer ge de önskvärda resultaten!

Precis som tjejer som för killar så bygger man inte muskler över en dag, och vaknar som nästa dag som en biffig bodybuilder.

Beachready 2010? Well then..hit the gym and hit it hard! And remember.. No pain no Gain!



*I mitt inlägg om treeningheten så skrev jag hur viktigt det är med balanserad kost, och framförallt protein för att få ut det mesta av sin träning. I mitt nästa inlägg så kommer jag gå in mer specifikt på dieter. Framförallt då jag själv ska prova på en diet i Mars! Återkommer med detta inom kort! 

Tack för ikväll, vi ses snart //Tolfen

10 kommentarer:

  1. hehe älskar bloggen :P hehe vilka kunskaper du har fått, det är ju helt otroligt :P har du lärt dig detta på senaste tiden eller? hehe keep it up :P

    SvaraRadera
  2. Tack tack! Jadu.. det har jag väl samlat på mig under mina år i gymmet och genom mitt intresse. Vill alltid lära mig mer och vidga mina kunskaper satt..yeah :)

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Har precis hittat din blogg och den är mycket lärorik och intressant. Bra info om träning för oss som är lite okunniga. Har en fråga dock...Jag tillhör den skaran som vill gå ner i storlekar, bli slimmad. Jag har ingen möjlighet att gå på gym pga dålig ekonomi. Kör med egna vikter hemma, eller hantlar och de är ju i samma vikt helatiden. Har ingen möjlighet att kunna öka vikt på de. Så, jag har svårt att köra tung styrketräning, hur gör man då? Kan man använda sin egen kroppsvikt istället som armhävningar? Räknas det som tungt(njar beror på hur mkt man väger, väger väl runt 56 kg)? Och sedan "lagom cardio", räknas det som powerwalks? Jag kör powerwalks minst en timme varje dag. Har sprungit tidigare men kände att det inte gav nåt resultat så övergick till lågintensiv träning som powerwalks.Och sedan är kosten viktig, försöker dra ner på så mkt kollisar jag kan.....äter mer protein än kollisar och mindre portioner.Märkte också när jag sprang regelbundet varvat med styrketräning blev min aptit större o därför drar jag nu ner på kollisar och äter mer fett o protein.Tror faktiskt också på lowcarbhighfat-dieten. Har kört efter GI tidigare och det funkade för mig.

    Oj detta inlägg blev långt, hoppas du lyckas hitta mina frågor i denna röriga text;)

    Tack för en kanonblogg inom träning o hälsa!:)

    SvaraRadera
  4. Först och främst, tack för de fina kommentarena, värmer gott att du finner läsvärd läsning här, inspirerar verkligen :)

    Till saken, den träningen du kan utgöra i hemmet och utomhus är fullt tillräckligt för att du ska bli slimmad, utan tvivel!

    Powerwalks är en utmärkt form av konditionsträning, gillar du det så kör på! Själv gillar jag inte långdistanslöpning, men högintensiva intervaller á max 20 minuter älskar jag!

    När det kommer till konditionsträning så är det helt och hållet upp till en själv vad för form av cardio man väljer, det är en smaksak!

    När det kommer till styrketräningen så är övningar med kroppsvikt mycket bra! Med Armhävningar, Chins och någon valfri magövning (rekommenderar här varmt crunches, på boll!) så kommer du långt!

    Sen vill du även få med ben och Squats, dvs knäböj går utmärkt att utföra högreptetativ hemma, med eller utan vikt! Här kan du ju lätt bara ta en ryggsäck och fylla med valfritt innehåll för att öka belastning!

    Och precis som du säger så är kosten viktig, om inte viktigast! Det är ju inte för inte som man kan gå ned i vikt, enbart genom att ändra på vad man äter!

    Att du blivit mer medveten och dragit ned på portionsstorlekarna, kolhydraterna, ökat mängden fett och protein är precis rätt gjort!

    Tror jag fick med alla dina frågor där, är det något jag missat eller ytterliggare frågetecken, så ska jag göra mitt bästa för att besvara även dem :)

    Mvh Tolfen

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Tackar så mycket för svaren på mina frågor. Nu kommer här ytterligare i form av följdfrågor:) Crunches? Är det vanliga situps? Jag får nämligen ont i nacken av att göra vanliga situps. Därför kör jag plankan och en övning för de sneda magmusklerna. Då ligger man på rygg med benen i 90 graders vinkel och så med hjälp av magmusklerna vinklar man benen från sida til sida långsamt.Upptäckte denna övning i en tidining en gång. Och vad är chins? Är det vamliga armhävningar? Och så en sak till, några stycken har sagt att om man ska styrketräna under samma träning som man kör cardio så ska man köra cardio HELST efter styrketräning för att inte förlora muskler, stämmer detta?

    Mvh

    Cilla

    SvaraRadera
  6. http://www.youtube.com/watch?v=VVBddP5oW8Y

    Där har du min favoritövning, crunches på boll. Avbelastar ryggen mycket bra, ger balans och styrka genom hela bålen!

    http://www.youtube.com/watch?v=AE7RSKEhWRk

    Där har du chins, armhävningar heter pushups på engelska.

    När det gäller cardio i samband med träning så är det precis som du säger, i muskelbevarande syfte så bör man styrketräna och satsa energin på det innan man ger sig på cardion, helt klart fördelaktigt.

    Jag förespråkar dock inte att kombinera cardio med konditionsträning, missförstå mig inte. Vad jag menar är att man bör särskilja dem.

    Jag styrketränar tre gånger i veckan, och springer intervaller en-två gånger. Jag skulle dock själv aldrig förlägga dem på samma dag, samma pass!

    Efter ett pass behöver kroppen återhämta sig, har jag gett 100% på ett bra styrkepass så skulle ytterliggare ansträngning bara bryta ned.

    Framförallt då jag håller mina styrkepass under timmen, gärna max 45 minuter. Efter en timme så börjar kroppen producera stresshormoner istället, som har en rakt nedbrytande effekt. Av just denna anledning så förlägger jag cardio varken före eller efter styrketräning.

    På dessa grunder så värmer jag som sagt heller inte upp på varken löpband eller crosstrainer längre. Utan jag värmer upp med att köra igenom varje övning jag ska satsa på under just det passet, ett set, högrepetitativt med låg vikt, som en.. rundvandring :)

    För att sedan kunna rikta all min energi och fokus på de kommande 4-5 övningar under själva passet!

    Mina konditionspass förlägger jag på enskilda dagar, som i förrgår då jag körde mina vanliga 18 minuters-intervaller+lite magövningar som avslutning. Ingen annan träning på resten av dagen.

    På sin höjd kan jag lägga in en promenad eller två om omständigheterna kräver, lågintensivt såklart, även på träningsdagar.

    Tyvärr är det så att så många placeras omdevetet i facket "övertränare", vilket även jag tillhörde tidigare.
    Man blir blind av tränadet, och kör varje dag, sju dagar i veckan och aldrig låter sin kroppen återhämta sig fullt mellan varje pass.

    Så, tre styrkepass, hela kroppen, och sedan en till två konditonspass, enskilt, detta upplägg har jag funnit vara optimalt och det som jag rekommenderar :)

    SvaraRadera
  7. Tack än en gång för svaren och visning på övningarna, de crunchen ser verkligen ut att ge resultat! Ska blåsa upp min boll o själv försöka ge sig på crunches, vet att det är väldigt svårt att finna balance men ger säkert massa!

    Tanken på att bara köra enskilda styrketräningspass och enskilda cardiopass gör mig orolig att jag inte ska få ut maximal förbränning. Och att ta enbart två powerwalk i veckan känns inte som det ultimata för mig. Och efter ett tungt träningspass ska man köra lite cardio efteråt. Men men....jag vill ju ändå förbränna fett samtidigt behålla muskler. Men om man kör typ styrke må ons och fredag o så tis tors och helgen kör jag powerwalks. Fast så ska man ju helst vila nån dag från träning. Njae det gäller å hitta sin egen väg. Man får väl prova sig fram.

    Dock spelar det ingen roll vilken tid på dygnet man tränar. Men vissa kör fortf på att man ska ta powerwalks före frulle på morgonen eftersom man förbränner som mest då. Eftersom kroppen har väldigt lite energi i omlopp. Men om man inte har tid till det på morgonen så hoppas jag att det ger förbränning även senare på dagen?

    Sorry för att jag bombaderar dig med frågor:)

    SvaraRadera
  8. Det finurliga med framförallt styrketräningpass och mina favoriter, intervaller, är att de ökar förbränningen 18-36 timmar efter ett pass.

    Givetvis ska du inte sluta med din cardio efter dina styrketräningspass om det är något som funkar bäst för dig! Säg att du kör styrketräning 45min så kan du ju slänga in 15 min cardio som avslutning, bara du håller dig under en timma.

    Sen finns det just ett par andra faktorer som påverkar just mitt val av upplägg. Jag som kille släpar ju runt på lite mer muskelmassa och vill ju bevara det så gott jag kan, utan att behöva ta bort konditionspassen.

    Sen har vi säkert helt olika kroppsideal, då vi uppenbarligen tillhör olika kön :)

    Att motionera på morgonen innebär helt rätt en procentuellt högre förbränning än under resten av dagen, men den är jämförelsevis så marginell att det kvittar i längden.. Det är som så mycket annat i grund och botten en smaksak, en del gillar att vara uppe när solen stiger upp och ta sig en promenad, löprunda eller varför inte ett pass på gymmet.

    Jag själv, tillhör inte den gruppen :)

    SvaraRadera
  9. Underbar blogg! :D Tack för alla tips!

    SvaraRadera
  10. Härligt att du funnit något läsvärt:)
    Får se om jag tar upp bloggandet igen.. har återigen varit en alltför lång svacka!

    SvaraRadera