måndag 1 februari 2010

"Winged scapula".

Igår när jag stod framför badrums spegel och borstade tänderna så kliade jag mig samtidigt på ryggen.. och helt plötsligt så för en sekund stannade världen till.

Jag blev helt mållös och det enda jag såg i spegelbilden var en väldigt förvånad kille.. Från att se ut som ett stort frågetecken så började killens smilgropar hopa sig, ett vagt leende formade sig och killen fullkomligt strålade som en sol!

Vad jag igårkväll upptäckte var en förändring som jag väntat i åratal på! Jag har sedan flera år tillbaka dragits med en mildrare grad av Winged Scapula. Winged scapula är, för att citera wikipedia som i detta fall är en säker källa:

"Winged scapula (scapula alata) is a condition in which the medial border (the side nearest the spine) of a person's scapula is abnormally positioned outward and backward. The resulting appearance of the upper back is said to be wing-like because the inferior angle of the shoulder blade protrudes backward rather than lying mostly flat like in people without the condition."

Detta fenomen kommer utav antingen genom en allvarlig skada, felbelastning eller felträning. I mitt fall så har det förmodligen kommit av en kombination av frekvent datorsittande och felträning. 

Det var på ett massage besök för två och ett halv år sedan som jag först fick reda på att jag hade en skuldra, i mitt fall höger skuldra, som stack ut mer än normalt.

Ett halvår senare var jag på besök hos en Kiropraktor som bekräftade min "diagnos". Jag blev ombedd att börja med ett par rehabiliterande övningar som skulle stärka min högra sida och få skuldran att dra sig tillbaka. Men i just denna period av min träning så höll jag på att utvecklas och bygga som allra mest, så detta var inget jag prioriterade då. Jag måste nämna här att jag har aldrig lidit av denna skillnad, jag har aldrig gått runt och haft ont eller liknande. Däremot har det alltid känts att det varit där, skillnaden, asymmetrin.. Så på ett psykologiskt plan har det varit enormt lidande..

Senaste året har jag dock också märkt av det i styrketräningen, när jag i många övningar inte orkat mer så har det berott på att höger sida inte varit lika stark som vänster. Detta var även något som flera påpekade under min massageutbildning, att min vänstra, övre rygg runt just skuldran, var mer muskulös än den högra.

Att detta skulle hindra mig från att göra framsted kunde jag inte stå ut med, så sen två veckor tillbaka har jag varit stenhård med de rehabliterande övningarna, strechning och utförande på kritiska övningar*

Och nu igår, kände jag för första gången att det gett resultat, skuldran är på återgång! En enorm sten har lyfts från mitt huvud och motivationen har över en natt nått oanade höjder!

Det är alltså muskeln Serratus Anterior, som ska hålla in skuldran mot ryggraden/bröstet som är försvagad/nedsatt funktion hos människor med Winged Scapula:





* De övningar som jag genom åren tränat fel i är framförallt dessa två:

Hantelrodd 

Sittande Rodd 

Jag har släppt efter med axlarna för långt, och på så sätt fått en förslappning på höger sida, varför det just bara blivit på högersida skulle min kvalificerad gissning ha en koppling med mycket datorsittande. Där jag enbart använt högerarm, suttit i dålig ställning, musarm etc.

De övningar som jag nu börjat se resultat från är incline shoulder press övningar, med stång, hantel och i smithmaskin:

Barbell Incline Shoulder Raise:

Dumbbell Incline Shoulder Raise

Smith Incline Shoulder Raise

 
Bifogar en ett år gammal bild, där ni på höger sida ser att skuldran sticker ut:



Nu drog tiden iväg och det är dags att ta tag i dagen!

Over an out, Tolfen.

2 kommentarer:

  1. Käkar du nå kosttillskott då tolfen??

    //M.Höglund

    SvaraRadera
  2. Läs mitt tidigare inlägg om Kosttillskott så ser du vad jag äter :)

    //Tolfen

    SvaraRadera